Shape File Manager

 
         
 

SFM (Shape File Manager) är ett program där man kan göra en hel del roliga men även
viktiga ändringar på lok och vagnar till MSTS utan att behöva 3d modellen.

Programmet finns att ladda hem under den länken som finns nedan:
Ladda hem Shape File Manager

Installera programmet såhär:
Lägg SFM i UTILS mappen i MSTS och newshape.bnf i FFEDIT mappen i UTILS mappen.
Skapa sedan en genväg på t.ex. skrivbordet till SFM. Genvägen dubbelklickar du på och
startar programmet (du kan få en virusvarning, men det är inget att bry sig om!), sedan väljer
du i SFM vilken shapefil som ska öppnas.

 

 
 

"Compress", paketering av shapefilerna.

Till att börja med så tänkte jag gå igenom den enklaste delen som heter ”Compress”.
Den används vid komprimering av shape filer vilket förefaller sig ganska så logiskt för
den som har sina engelska lektioner kvar i minnet, eller hur? Man kan antingen packa upp
komprimerade filer eller komprimera filer så att de tar mindre plats när du skickar dem
via Internet, eller vill spara plats på hårddisken helt enkelt.

Vi kommer att ändra på "Acela Express".

Först kollar du om det står ”Compressed” som bilden med en etta visar ovanför! Om det gör det (det bör det!)
så klickar du på ”Options” knappen, och sedan på ”Uncompress” (på bilden ovan så är det en tvåa).
Varför gör man nu det? Jo, en fil som är komprimerad tar mindre plats på hårddisken vilket ju är bra...
som nämnt tidigare, men den är tyvärr inte möjlig att ”mixtra” med vilket man ju måste kunna för att ha nytta
av SFM. Om filen INTE är komprimerad, och du känner dig färdig, ja då klickar du på Compress istället!

 

 

"Scale", forma om lok, vagnar m.m...

Nästa sak som jag tänkte gå igenom är ”Scale” (Skala).
Med ”Scale” verktyget kan du ändra storlek på vissa modeller (bara vissa, det beror på hur dom är byggda),
vilka det går på får du dock testa dig fram till själv då det är individuellt för varje objekt.

Nu har jag återigen valt Acela Express, tagit Uncompress och är nu färdig för att börja,
så jag klickar på scale knappen (punkt ett på bilden ovan)!

Det första jag gör är att klicka på denna knappen som gör att objektet/modellen blir ändrad lika mycket på alla håll, det måste man inte göra om man vill ändra längden på något exempelvis. (punkt nummer två på bilden ovan)

Nu får jag tre faktorer att jobba med! X är bredd, Y är höjd och Z är längd.
Detta kan också variera beroende på hur modellen ä byggd, men om det är ett objekt som står
platt mot marken när man använder det (lok, hus med fler är sådana objekt)
så är det den ovanstående regeln som gäller. Om t.ex. ändrar faktor Y från 0 till 0,1
kommer saken förhoppningsvis att bli lite högre om man gjort rätt.

 

"Shift", ”Reverse” och ”Distance Level”

Shift: Skillnaden mellan Shift och Scale, är att i shift kan du bara flytta modellen, t.ex. om den skulle gå för lågt,
alltså nere i marken! Man kan endast ändra en faktor i shift, alltså höjden. (punkt ett på bilden ovan) Eftersom att det fungerar likadant som Scale så går vi inte igenom detta noggrant.

Reverse: Klickar man på knappen reverse (vänd) så vänds modellen, inte alls komplicerat. (punkt två på bilden)

Level of detail: Detta är ett verktyg för modeller som använder såkallat LOD (Level of Details, detaljnivå.
Alltså att ju längre bort man kommer, desto mindre detaljerade blir sakerna…) Här kan man förhoppningsvis
förstå funktionerna utan större problem. (sista punkten på bilden)

 

Guideskaparens egna ord.

Detta hoppas jag ger lite grundläggande kunskaper i SFM! Ju mer man provar desto mer lär man sig!

När du känner att du vill gå vidare kan du alltid klicka på ”Texture Models”. Här kan du ge
MSTS information om hur sakerna ska lysa, reflektera ljuset, hur olika skuggor ska se ut m.m.
Detta är dock inte någon nybörjarpunkt och vi rekommenderar att du lär dig det andra först.

Vad dom två sista sakerna gör, det kan du lära dig mer om på MSTS-akutens guide: Namnbyte!

 

         
   OBS! Klicka på vår logga för ett steg tillbaka!